«Powrót

Myślenice: „Młodzi Cyfrowi” kończą rok szkolny

Myślenice: „Młodzi Cyfrowi” kończą rok szkolny

Myślenice: „Młodzi Cyfrowi” kończą rok szkolny

Kolaż zdjęć z uczestnikami zajęć
Kolaż zdjęć z uczestnikami zajęć i rysunkami
Bliżej klienta - kolaż zdjęć z prowadzącymi i uczestnikami zajęć
Zdjęcie z przeprowadzanej lekcji
  • Pracownicy Urzędu Skarbowego w Myślenicach przeprowadzili kilkanaście prelekcji i zajęć edukacyjnych w ramach projektów „Młodzi Cyfrowi" i „Cyfrowi Seniorzy"
  • Aktywności myślenickiego urzędu wpisują się w kampanię informacyjną Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) o usługach cyfrowych i cieszą się dużą popularnością
  • Projekty łączą pokolenia i z sukcesem zmieniają wizerunek urzędu skarbowego w oczach klientów

W Myślenicach, od prawie roku realizowane są projekty, które mają pogłębić wiedzę klientów administracji na temat e-usług i zmieniających się przepisów podatkowych. Są to „Młodzi Cyfrowi" oraz „Cyfrowi Seniorzy". Pierwszy z nich jest skierowany do uczniów szkół średnich, którzy już niedługo będą naszymi klientami. Drugi jest propozycją informacyjno- edukacyjną dla osób starszych, często wykluczonych cyfrowo, celem rozpowszechniania w tej grupie odbiorców internetowych rozwiązań podatkowych.

Wieść się niesie

W dobiegającym końca roku szkolnym pracownice US w Myślenicach przeprowadziły ponad 10 spotkań w ramach trwających projektów. Najwięcej, bo aż pięć razy, odwiedziły Zespół Szkół Techniczno- Ekonomicznych im. Mikołaja Reja w Myślenicach. Informacja o zajęciach dotarła również do innych szkół średnich i, w ramach projektu, panie odwiedziły także Zespół Szkół Małopolska Szkoła Gościnności im. Tytusa Chałubińskiego. Na lekcjach poruszano zarówno wcześniej przygotowane tematy, jak i te zaproponowane przez uczniów. Na ich specjalne życzenie, prelegentki przedstawiły materiały, które dotyczyły zapłaty podatku od zakupu samochodu, możliwości sprawdzenia liczby punktów karnych, rejestracji firmy i wielu innych.

Dzięki przeprowadzonym lekcjom uczniowie przekonali się, że załatwianie spraw urzędowych wcale nie musi być trudne. Zajęcia wyróżniały się w ciekawymi tematami, ćwiczeniami, quizami, angażującą i przystępną formą prelekcji. To wszystko bardzo podobało się uczniom naszej szkoły, którzy chcą, aby w przyszłym roku szkolnym panie z US znowu ich odwiedziły – mówi p. Ewelina Gościej z ZSTE w Myślenicach.

Podobnie, jak w przypadku szkół, „Cyfrowi Seniorzy" również cieszyli się dużym zainteresowaniem w swojej grupie docelowej. Urzędników na wykłady zaprosiły między innymi Uniwersytet Trzeciego Wieku w Myślenicach, Dzienny Dom Seniora w Myślenicach i Uniwersytet Trzeciego Wieku w Dobczycach. Słuchacze uczestniczyli w dyskusjach i chętnie zadawali pytania. Na wszystkich spotkaniach, prelegentki korzystały z przygotowanych przez siebie wcześniej materiałów, albo tworzyły nowe, zgodne z oczekiwaniem odbiorców.

W obu realizowanych przez nas projektach nasze wystąpienia dostosowujemy do oczekiwań i wniosków słuchaczy. Stworzyłyśmy np. specjalny moduł o podatku od spadku i darowizn w jednej z odsłon „Cyfrowych Seniorów" – wyjaśnia p. Marzena Rapacz z Działu Obsługi Bezpośredniej US w Myślenicach.

Z zapałem w przyszłość

Rozwój usług cyfrowych i ich rozpowszechnianie wśród odbiorców jest jedną z kluczowych kampanii informacyjnych w Krajowej Administracji Skarbowej. Urząd Skarbowy w Myślenicach realizuje ją za pomocą dwóch projektów, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Niektóre instytucje już zapowiedziały, że w nowym roku szkolnym, będą chciały gościć u siebie pracownice z myślenickiego urzędu.

Już wkrótce uczniowie szkół średnich będą w pełni cieszyć się wakacjami. Prelegentki tymczasem nie ustają w przygotowaniach do nowego roku szkolnego. W planach mają nie tylko rozszerzenie tematyki poruszanej na spotkaniach, ale również „ekspansję terytorialną". W grę wchodzą kolejne szkoły średnie i instytucje zrzeszające seniorów.

Nasze projekty to nie tylko przekazywanie wiedzy. To także zamiana stereotypów. Mamy świadomość, że uczniowie z tych szkół już niedługo będą naszymi klientami i to właśnie dzięki takim akcjom kształtujemy nasze przyszłe relacje i kreujemy pozytywny wizerunek urzędu skarbowego- podkreśla pani Anna Boryczko, kierownik Działu Obsługi Bezpośredniej.

Geneza projektów

Pomysł, aby w ten sposób szerzyć wiedzę podatkową, a zarazem przekazywać informacje dotyczące e-usług, zrodził się w głowie pani naczelnik Elżbiety Latosiewicz-Prokockiej, w listopadzie 2021 r. Realizacji projektu podjęły się  pracownice Działu Obsługi Bezpośredniej pp. Anna Boryczko i Marzena Rapacz.

Największym wyzwaniem było stworzenie interesującego programu i materiałów edukacyjnych. Chciałyśmy, aby nie były to tylko nudne prezentacje o podatkach. Wymyśliłyśmy więc cały scenariusz zajęć, licząc na to, że nasze propozycje okażą się ciekawe. Przy tworzeniu towarzyszył nam „dziecięcy zapał" i chyba właśnie dlatego projekty cieszą się takim zainteresowaniem – bo powstawały z pasją – wspomina p. Boryczko.

Projekt „Młodzi Cyfrowi" jest skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych i ma na celu przybliżenie praktycznych elementów systemu podatkowego. Na zajęciach są więc poruszane tematy związane, między innymi, z rozliczaniem dochodu, zakładaniem firmy, formami opodatkowania i e-urzędem skarbowym. Uczniowie biorą czynny udział w lekcjach poprzez dyskusje i quizy ze słodkimi upominkami. „Cyfrowi Seniorzy" z kolei, mają na celu propagowanie e-usług wśród osób starszych. Seniorzy dowiadują się jak bezpiecznie i skutecznie korzystać z ułatwień cyfryzacji oraz jak załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Poznają możliwość rejestracji wizyt, profilu zaufanego i aplikacji podatkowych. Oprócz tego, na spotkaniach, pracownicy US w Myślenicach przekazują wiedzę z zakresu ulgi rehabilitacyjnej, opodatkowania spadków i darowizn i wiele innych.

Na początku, jak to zwykle bywa – był pomysł. Dziś realizujemy dwa projekty, które tworzą spójną kampanię informacyjno-edukacyjną. Zachęcamy młodych ludzi, aby dzielili się zdobytą wiedzą ze swoimi rodzicami i dziadkami. Seniorom zaś proponujemy, aby prosili swoje dzieci i wnuki o pomoc w korzystaniu z e-usług. Poprzez międzypokoleniową wymianę wiedzy, doświadczeń i umiejętności docieramy do większej liczby osób – zdradza p. Elżbieta Latosiewicz-Prokocka, naczelnik US w Myślenicach.