W polskim prawie istnieją dwa główne typy adresu: zamieszkania i zameldowania. W przypadku osób fizycznych, które są podatnikami, ten pierwszy jest kluczowy, aby list z urzędu skarbowego zawsze trafił na właściwy adres.
Nieodbieranie korespondencji, którą urząd wysłał na nieaktualny adres, nie wstrzymuje prowadzonego postępowania ani terminów, np. na złożenie odwołania. Adresat wcale nie musi fizycznie odebrać przesyłki, żeby została ona uznana za doręczoną. Po nieudanej, dwukrotnej próbie doręczenia listu przez pocztę, pismo, według przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, zostanie uznane za odebrane. Dlatego tak ważna jest aktualizacja adresu zamieszkania w urzędzie skarbowym.
Czym różni się meldunek od zamieszkania?
Adres zameldowania jest adresem ewidencyjnym dla miasta, gminy itd. Obowiązek meldunkowy wynika z Ustawy o ewidencji ludności. Natomiast adres zamieszkania jest adresem rejestracyjnym m.in. w kontaktach z urzędem skarbowym. To od adresu zamieszkania zależy, gdzie trafi urzędowa korespondencja oraz środki z opłacanych przez nas podatków. Jeśli chcemy, aby list z urzędu trafił zawsze na właściwy adres a nasze płacone przez nas podatki zostały przeznaczone np. na remont drogi, którą co dzień dojeżdżamy do pracy, trzeba powiadomić urząd skarbowy o aktualnym miejscu zamieszkania.
Urzędy skarbowe nie gromadzą danych o adresie meldunkowym i jego zmianach. Można więc w uproszczeniu powiedzieć, że co zgłosimy do urzędu miasta, gminy - zostanie w urzędzie miasta, gminy, a co zgłosimy do urzędu skarbowego - w urzędzie skarbowym.
Jak zaktualizować dane?
Dane można zaktualizować przez Internet
- osoby nieprowadzące działalności gospodarczej na portalu e-US (https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/) – formularz ZAP-3
- osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (w tym wspólnicy spółek cywilnych) na portalu CEIDG ( https://aplikacja.ceidg.gov.pl)
Osoby, które nie rozliczały się do tej pory z urzędem skarbowym (w związku z zatrudnieniem, otrzymanymi świadczeniami czy działalnością gospodarczą), nie mają obowiązku aktualizacji swoich danych.