«Powrót

Startują pierwsze centra obsługi

Startują pierwsze centra obsługi

Startują pierwsze centra obsługi

Wiele spraw w jednym miejscu - Centra obsługi

1 września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi. To nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy będą mogli załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, będzie można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy. Także od 1 września w wybranych urzędach skarbowych mikroprzędsiębiorcy będą mogli skorzystać z pomocy asystenta podatnika.

W Małopolsce powstaną cztery takie centra: w Urzędzie Skarbowym Kraków-Nowa Huta, w Drugim Urzędzie Skarbowym w Tarnowie, w Urzędzie Skarbowym w Nowym Targu i w Urzędzie Skarbowym w Bochni.

Dotychczas podatnik mógł załatwiać sprawy tylko w swoim urzędzie skarbowym, w zależności od miejsca zamieszkania lub siedziby firmy. Było to szczególnie uciążliwe dla tych, którzy pracują lub studiują z dala od domu. Uzyskanie np. zaświadczenia wymagało nawet kilkusetkilometrowej podróży. Od września, wystarczy wizyta w jednym z 4 centrów w Małopolsce lub 50 instytucji w całym kraju.

W centrach obsługi pracownicy Administracji Podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, informować podatników o ich prawach i obowiązkach. Dodatkowo będzie można załatwić sprawy związane z rejestracją w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) i obsługą systemu e-PUAP.

Centra ułatwią przedsiębiorcom, szczególnie tym najmniejszym, dostęp do usług Administracji Podatkowej, Służby Celnej oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Oprócz spraw realizowanych dotychczas przez urzędy skarbowe przedsiębiorcy będą mogli m.in.:

  • złożyć deklaracje uproszczone z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U od samochodów osobowych lub pobrać potwierdzenie zapłaty akcyzy,
  • złożyć dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe).

W każdym centrum obsługi znajdować się będzie również „strefa innowacyjna" (samoobsługowa), umożliwiająca klientowi samodzielne dokonanie wybranych operacji z wykorzystaniem m. in. Portalu Podatkowego czy e-PUAP-u oraz uzyskanie bezpłatnego połączenia z infolinią Krajowej Informacji Podatkowej. Centra Obsługi oznaczają jeszcze szybszą i bardziej komfortową obsługę klientów, zgodną z przyjętymi jednolitymi standardami i uwzględniającą indywidualne podejście do klienta. W przyszłości planowane jest utworzenie kolejnych centrów oraz ciągły rozwój świadczonych przez nie usług.

Lokalizacje Centrów Obsługi w woj. małopolskim:

  • Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta, Os. Bohaterów Września 80
  • Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie, Al. Solidarności 5-9 B
  • Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13
  • Urząd Skarbowy w Bochni, Gołębia 3

W centrach obsługi mikroprzedsiębiorcy będą mogli także pilotażowo skorzystać z pomocy asystenta podatnika.

Obsługa podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą przez asystenta obejmować będzie przede wszystkim udzielanie informacji w zakresie wypełniania deklaracji podatkowych (także składanych elektronicznie), udzielanie pomocy i wsparcia w konkretnych sprawach podatnika, przekazywanie informacji na temat przepisów prawa podatkowego (a w tym uprawnień przysługujących podatnikom).

Ponadto, asystent podatnika będzie udzielał informacji spoza zakresu działania urzędu skarbowego – dotyczących ubezpieczeń społecznych czy też podatku akcyzowego. Czynności wykonywane przez asystenta podatnika nie będą stanowiły doradztwa podatkowego. Asystent wyznaczany jest na wniosek podatnika i będzie realizował swoje zadania przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej.

W ramach programu pilotażowego usługa asystentów skierowana jest tylko do podatników czterech urzędów skarbowych w woj. małopolskim: Urzędu Skarbowego w Bochni, Urzędu Skarbowego Kraków Nowa-Huta, Urzędu Skarbowego w Nowym Targu i Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie. Od 1 stycznia 2016 r. asystenci podatnika będą funkcjonować już we wszystkich urzędach skarbowych.