Zapraszamy na spotkania z przedsiębiorcami z cyklu „Prawo do przedsiębiorczości – małe firmy, wielkie zmiany”

    Zapraszamy na spotkania z przedsiębiorcami z cyklu „Prawo do przedsiębiorczości – małe firmy, wielkie zmiany”

    Zapraszamy na spotkania z przedsiębiorcami z cyklu „Prawo do przedsiębiorczości – małe firmy, wielkie zmiany”

    Prawo do przedsiębiorczości, małe firmy, wielkie zmiany.
    • W październiku odbędą się w województwie małopolskim kolejne konferencje PARP z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej.
    • Zapraszamy na spotkania w Oświęcimiu (5 października br.) i Tarnowie (10 października br.).
    • W Oświęcimiu z przedstawicielami biznesu spotka się Minister Przedsiębiorczości i Technologii Pani Jadwiga Emilewicz.

    W trakcie konferencji przedsiębiorcy zostaną poinformowani o zmianach i ułatwieniach w prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie prawa przedsiębiorców, prawa podatkowego i prawa zamówień publicznych, a także o ofercie wsparcia dla małych i średnich firm. Dowiedzą się jakie korzyści daje im Konstytucja Biznesu w obszarze relacji z urzędami i załatwiania spraw urzędowych, zakładania firm, zawieszania działalności czy obowiązków związanych z prowadzeniem działalności.

    Przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej zaprezentują pakiet zmian w systemie podatkowym przygotowany przez Ministerstwo Finansów, nazywany w skrócie 3xP (prostota, przejrzystość, przyjazność).

    Przedsiębiorcy będą mogli porozmawiać z ekspertami KAS, którzy będą dzielić się wiedzą i wyjaśniać przepisy prawa podatkowego związane z prowadzeniem firm.

    Harmonogram spotkań i uczestnicy ze strony MF i KAS (linki otwierają nowe okno w serwisie zewnętrznym):

    • Zakopane - 28 września – Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie Aldona Maryńczak,
    • Oświęcim - 5 października – Minister Przedsiębiorczości i Technologii Pani Jadwiga Emilewicz, Prezes Urzędu Dozoru Technicznego Andrzej Ziółkowski, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie Tadeusz Gibas,
    • Tarnów - 10 października – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologi Marcin Ociepa.

    Osoby zainteresowane udziałem w spotkaniu powinny zarejestrować się na stronie prawodoprzedsiebiorczosci.parp.gov.pl (link otwiera nowe okno w innym serwisie) wypełniając formularz zgłoszeniowy na konkretną konferencję.

    Udział w spotkaniach jest bezpłatny.

    Ważne dla przedsiębiorców i agencji celnych

    Ważne dla przedsiębiorców i agencji celnych

    Ważne dla przedsiębiorców i agencji celnych



    Informujemy, że w dniu 31 października 2018r. o godz. 23:59 planowane jest wygaszenie systemu obsługi zgłoszeń celnych przywozowych CELINA.
    Wygaszanie systemu CELINA będzie oznaczało, że system ten zostanie wyłączony produkcyjnie. Po tym terminie będą mogły do niego być przesyłane jedynie komunikaty kończące obsługę procedur zainicjowanych w systemie Celina.
    Pozostałe komunikaty zgłoszeń celnych (zarówno z zakresu procedur standardowych, jak i uproszczonych) oraz deklaracji skróconych do czasowego składowania będą przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie  AIS/IMPORT.

    Warunkiem niezbędnym wysyłania komunikatów do AIS/IMPORT jest:
    1. posiadanie aplikacji zbudowanej zgodnie ze specyfikacją techniczną XML dla przedsiębiorców , która publikowana jest na stronach PUESC,

    2. dysponowanie przez osobę fizyczną, która w imieniu przedsiębiorcy będzie przesyłała komunikaty narzędziem do ich elektronicznego podpisywania oraz

    3. dopełnienie formalności związanych z usługą e-Klient Służby Celno-Skarbowej w tym w konieczności dokonania rejestracji/aktualizacji przez podmioty danych rejestrowych w ramach usługi e-Klient w zakresie powiązań podmiotu z reprezentantem      z uwagi na zaimplementowanie w systemie AIS/IMPORT funkcjonalności dotyczącej ich weryfikacji.


     


     

    Ostrzegamy przed fałszywymi e-mailami rozsyłanymi w imieniu MF

    Ostrzegamy przed fałszywymi e-mailami rozsyłanymi w imieniu MF

    Ostrzegamy przed fałszywymi e-mailami rozsyłanymi w imieniu MF

    • Do użytkowników poczty elektronicznej trafiają wiadomości dotyczące otrzymania „zwrotu pieniędzy za ostatni rachunek podatkowy".
    • Warunkiem ma być uzupełnienie formularza elektronicznego na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
    • Uwaga: takie e-maile są próbą wyłudzenia danych i nie należy ich otwierać.

    Odnośnik w e-mailu prowadzi do fałszywej strony internetowej, która nie należy do Ministerstwa Finansów i wyłudza dane osobowe, hasło logowania do poczty elektronicznej oraz dane karty kredytowej.

    Do wiadomości dołączony jest załącznik o nazwie DYREKCJA GENERALNA FINANSA PUBLICZNA.pdf, który udaje oficjalną korespondencję urzędową.

    W pliku nie stwierdzono obecności żadnego znanego kodu złośliwego, jednak zalecamy, aby go nie otwierać.

    Przestrzegamy i apelujemy o ostrożność!

    Przykładowy mail w którym jest informacja na temat zwrotu pieniędzy za ostatni rachunek podatkowy wraz z linkiem do strony www.finanse.mf.gov.pl

    Przykładowa treść wiadomości:

     

    Przykładowa informacja na temat zwrotu podatku podpisana przez Zastępcę Rozjemcy Podatkowego.

    Akcyza na płyn do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich

    Akcyza na płyn do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich

    Akcyza na płyn do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich

    1 lutego 2018 r., wchodzą w życie przepisy znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym, które wprowadzają regulacje, w zakresie opodatkowania akcyzą dwóch nowych kategorii wyrobów akcyzowych tj. płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich. 

     
    W celu łatwiejszego i szybszego zapoznania podmiotów z nowymi przepisami, został przygotowany Poradnik dla przedsiębiorców, stanowiący zestawienie najważniejszych kwestii związanych z obowiązkami podatkowymi nałożonymi na podmioty prowadzące działalność w zakresie płynu do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich.    

    Pliki do pobrania

    bip

    Informacje o publikacji dokumentu

     
    Data utworzenia: 31.01.2018 Data publikacji: 31.01.2018 12:57 Data ostatniej modyfikacji: 31.01.2018 13:04
    Autor: Monika Jakutin Osoba publikująca: Monika Jakutin Osoba modyfikująca: Monika Jakutin
    Rejestr zmian

    Ustawa STIR już funkcjonuje. Możesz sprawdzić swojego kontrahenta

    Ustawa STIR już funkcjonuje. Możesz sprawdzić swojego kontrahenta

    Ustawa STIR już funkcjonuje. Możesz sprawdzić swojego kontrahenta

    • 13 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz. U. poz. 2491) tzw. ustawa STIR.
    • W BIP MF udostępniona została wyszukiwarka podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT.

    Najważniejszym celem ustawy STIR jest ograniczenie luki w podatku VAT. Luka ta jest spowodowana wyłudzeniami skarbowymi dokonywanymi najczęściej przez zorganizowane grupy przestępcze. Następuje to poprzez generowanie sztucznych tzw. transakcji karuzelowych za pomocą transferów pieniężnych na rachunkach bankowych. Faktycznym celem tych transakcji jest wyłudzenie podatku w postaci nienależnego zwrotu VAT, co powoduje znaczne straty Skarbu Państwa.

    Nowoczesna analiza sektorowa

    Ustawa STIR przewiduje stopniowe uruchomienie systemu analizy i przekazywania informacji w celu zapobiegania wyłudzeniom skarbowym. Na podstawie przepisów wprowadzonych tą ustawą Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) będzie otrzymywał informacje o rachunkach podmiotów kwalifikowanych w rozumieniu ustawy STIR (tj. innych niż rachunki osób fizycznych, służące do celów prywatnych), a także o wszystkich transakcjach tych podmiotów dokonywanych za pośrednictwem objętych tym systemem rachunków bankowych lub rachunków spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK). W oparciu o te informacje system informatyczny Szefa KAS będzie dokonywał analizy ryzyka wystąpienia wyłudzenia skarbowego. Wszystkie informacje będą przesyłane automatycznie i elektronicznie za pośrednictwem izby rozliczeniowej.

    Podstawowe skutki ustawy

    Niezwłoczna analiza ryzyka Szefa KAS przy pomocy nowoczesnych narzędzi informatycznych umożliwi szybką reakcję organów KAS. Przewidziana przez ustawę STIR blokada rachunku podmiotu kwalifikowanego zapobiegnie transferom środków pochodzącym z wyłudzeń. Blokada rachunku będzie możliwa na 72 godz. z opcją przedłużenia o 3 miesiące, po spełnieniu ściśle określonych warunków. Powyższe nie dotyczy rachunków bankowych osób fizycznych, służących do ich prywatnych rozliczeń. Dokładna i kompleksowa analiza pozwoli ponadto na zminimalizowanie ryzyka niechcianych konsekwencji dla uczciwych przedsiębiorców.

    Efektem prewencyjnego oddziaływania wprowadzanego systemu analizy ryzyka i możliwości szybkiej reakcji organów skarbowych powinno być istotne ograniczenie wyłudzeń skarbowych, poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej dla wszystkich podatników poprzez przywrócenie uczciwej konkurencji na rynku oraz umocnienie pewności prawa w wyniku upublicznienia informacji o zarejestrowanych i wykreślonych podatnikach VAT.

    Wykazy podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT

    W wyniku wejścia w życie ustawy STIR, w dniu 13 stycznia 2018 r. Ministerstwo Finansów udostępniło wykazy podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Ich publikacja jest pierwszym istotnym elementem wchodzących w życie zmian wynikających z ustawy STIR. Wykazy zawierają informacje przydatne dla uczciwych podatników VAT.

    Możliwość wyszukania informacji na temat podmiotów niezarejestrowanych, wykreślonych lub przywróconych do rejestru VAT ułatwi ocenę i umożliwi weryfikację rzetelności aktualnych i potencjalnych kontrahentów. Praktyka pokazuje, że także rzetelni podatnicy mogą stać się ofiarami oszustów podatkowych. Dostęp do informacji publikowanych w wykazach zminimalizuje ryzyko nieświadomego udziału w karuzelach VAT. Jest to istotne wsparcie dla przedsiębiorców w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych.

    Wykazy zawierają listy podmiotów:

    • dla których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji (zgodnie z art. 96 ust. 4a)
    • które zostały wykreślone przez naczelnika urzędu skarbowego z rejestru jako podatnicy VAT (zgodnie z art. 96 ust. 9 albo 9a)
    • których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona (zgodnie z art. 96 ust. 9h-j).

    Informacje w wykazach można wyszukiwać według numeru NIP lub fragmentu nazwy wyszukiwanego podmiotu.

    Wyszukiwarka podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej MF (link otwiera nowe okno w innym serwisie)..

    Źródło: Komunikat Ministerstwa Finansów (link otwiera nowe okno w innym serwisie)

    Zmiana godzin urzędowania oddziałów celnych

    Zmiana godzin urzędowania oddziałów celnych

     

    Informujemy, że od dnia 2 stycznia 2018r. nastąpi  zmiana organizacji odpraw celnych w Małopolskim Urzędzie Celno-Skarbowym w Krakowie, związana z wprowadzeniem koncepcji konsolidacji odpraw celnych przy wykorzystaniu formuły Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO).

     

    W związku z powyższym informujemy o obowiązujących od dnia 2 stycznia 2018r. godzinach urzędowania oddziałów celnych.

     

    Osoby do kontaktu w Małopolskim Urzędzie Celno-Skarbowym w Krakowie, do których przedsiębiorcy mogą kierować zapytania/postulaty w sprawie wdrożenia Koncepcji konsolidacji odpraw celnych:

    Krzysztof Zapał tel. (12) 62-76-068, e-mail: krzysztof.zapal@kra.mofnet.gov.pl

    Piotr Rzeszowski tel. (12) 68-14-141, e-mail: piotr.rzeszowski@kra.mofnet.gov.pl  „

     

    Godziny urzędowania w oddziałach celnych Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO) w Małopolskim Urzędzie Celno-Skarbowym w Krakowie (od dnia 2 stycznia 2018r.)

    lp

    Nazwa OC

    Kod jednostki 

    Rola oddziału celnego w Koncepcji konsolidacji odpraw celnych

    Godziny urzędowania

    1

    OC II  w Krakowie

    351020

    CUDO

    poniedziałek- sobota 7.00- 19.00

    dyżur: poniedziałek- sobota 19.00- 7.00, niedziela i święta- całodobowo

    2

    OC PL Kraków Balice

    351030

    satelita

    poniedziałek- sobota 8.00- 20.00

     

    oddział graniczny – zadania realizowane poza koncepcją CUDO

    wszystkie dni tygodnia, w tym święta - całodobowo

    3

    OC Chyżne

    351050

    satelita

    poniedziałek- piątek : 8.00- 16.00

    4

    OC Andrychów

    351060

    satelita

    poniedziałek- piątek : 8.00- 16.00

    5

    OC Nowy Sącz

    353010

    satelita

    poniedziałek- piątek : 8.00- 16.00

    6

    OC Tarnów

    353030

    satelita

    poniedziałek- piątek : 8.00- 16.00

     

    Rejestr zmian

    Uwaga na fałszywe e-maile rzekomo przesyłane przez KAS

    Uwaga na fałszywe e-maile rzekomo przesyłane przez KAS

    Uwaga na fałszywe e-maile rzekomo przesyłane przez KAS

    Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) otrzymały informację o rozsyłanych na skrzynki pocztowe obywateli i przedsiębiorców wiadomościach, które zawierają załącznik ze złośliwym kodem, udający deklarację. W polu nadawcy widnieje Krajowa Administracja Skarbowa, chociaż wiadomości faktycznie wysłane zostały z zagranicznych, prawdopodobnie przejętych kont pocztowych.

    Uprzejmie informujemy, że KAS w prowadzonych sprawach komunikuje się w sposób przewidziany przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego, a faktury nie są przesyłane drogą elektroniczną.

    W przypadku innych wiadomości otrzymywanych w imieniu administracji publicznej należy zawsze sprawdzać nie tylko nazwę, ale i domenę nadawcy. W przypadku Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej jest to mf.gov.pl i mofnet.gov.pl.

    Przestrzegamy i apelujemy o ostrożność!

    Przykładowa treść wiadomości:

    Zrzut ekranu z przykładową wiadomością

     

    Źródło: Komunikat Ministerstwa Finansów (link otwiera nowe okno w innym serwisie)

    Informacja o zakazie przywozu żywności pochodzenia zwierzęcego przez podróżnych w bagażu osobistym.

    Informacja o zakazie przywozu żywności pochodzenia zwierzęcego przez podróżnych w bagażu osobistym.

     
    Ze względu na ryzyko wprowadzenia chorób do Unii Europejskiej istnieją surowe procedury dotyczące wprowadzania niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego do UE. Procedury te nie mają zastosowania w odniesieniu do przewozu produktów pochodzenia zwierzęcego pomiędzy 28 państwami członkowskimi UE lub w odniesieniu do produktów pochodzących z Andory, Liechtensteinu, Norwegii, San Marino i Szwajcarii. 
     
    Przywóz z zagranicy żywności pochodzenia zwierzęcego (produkty mięsne i mleczarskie) jest objęty ścisłą reglamentacją. Przepisy Unii Europejskiej (Rozporządzenie Komisji (WE) nr 206/2009) ustanawiają następujące zasady obrotu w odniesieniu do przesyłek osobistych zawierających produkty pochodzenia zwierzęcego:
    1. Żadna ilość mięsa i podrobów jadalnych, produktów mleczarskich (w tym makaronów, pieczywa cukierniczego, warzyw przetworzonych, o ile zawierają mięso lub mleko) nie może zostać wprowadzona na terytorium Unii Europejskiej bez przeprowadzenia granicznej kontroli weterynaryjnej.
    2. Dopuszcza się przywóz, w ilości do 2 kg łącznej wagi, mleka początkowego w proszku, pokarmu dla niemowląt i specjalnych środków spożywczych wymaganych ze względów medycznych, o ile produkty te nie wymagają chłodzenia do czasu otwarcia, stanowią pakowane produkty firmowe przeznaczone do sprzedaży bezpośredniej konsumentowi końcowemu oraz opakowanie jest nienaruszone, chyba że jego zawartość jest w danej chwili w użyciu.
    3. W odniesieniu do produktów rybołówstwa dopuszcza się przywóz wypatroszonych świeżych lub obrobionych produktów do 20 kg lub odpowiadających wadze jednej ryby, w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa.
    4. W odniesieniu do produktów przeznaczonych do karmienia zwierząt dopuszczalny jest przywóz wyłącznie specjalnej karmy dla zwierząt domowych wymaganej ze względów medycznych, pod warunkiem, że ilość przywożonej karmy nie przekracza 2 kg, przywożone produkty nie wymagają chłodzenia do czasu otwarcia, produkty stanowią pakowane produkty firmowe przeznaczone do sprzedaży bezpośredniej konsumentowi końcowemu oraz ich opakowanie jest nienaruszone, chyba że jego zawartość jest w danej chwili w użyciu.
    Reasumując, zabrania się przywozu na terytorium Unii Europejskiej, w bagażu osobistym do konsumpcji osobistej:
    • mięsa i produktów mięsnych (mięso, wędliny, tłuszcz zwierzęcy, kiełbasy, konserwy mięsne, ciasto nadziewane mięsem lub zawierających mięso, makarony - jeśli zawierają mięso lub mleko, sosy, zupy itp.),
    • mleka i produktów mlecznych (mleko, jogurt, śmietana, twaróg, kefir, sery, masło, mleko skondensowane, lody itp.),
    • karmy dla zwierząt domowych zawierającej mięso lub mleko (karma dla zwierząt domowych, zabawki do żucia dla psów).

    Szczegółowy wykaz towarów objętych zakazem i zwolnieniami zawarty jest w załącznikach I i II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009.

     
    Niezgłoszenie takich produktów może grozić grzywną lub wszczęciem postępowania karnego.
    Rejestr zmian